Hopp direkte til innhold

Hopp direkte til Søk

3 gode grunner til å bruke Facebook

Facebook gir en bedrift mulighet til å ha direkte dialog med kundene, riktig bruk vil styrke relasjon og lojalitet mellom bedriften og kundene.

 1. Facebook er en gratis markedsføringskanal
Det koster ikke noe å lage en Facebookside. En slik side gir bedriften muligheten til å komme inn i nyhetsstrømmen til de brukerne som liker siden.

2. Facebook er en effektiv kundeservicekanal
Det er etterhvert vanlig at brukere stiller sine spørsmål på Facebook. Fordelen er at svarene synlige for alle, i motsetning til telefonsupport som kun kan svare én og én innringer. Om det kommer negative tilbakemeldinger, sørg for å svare høflig og ta initiativ til å ordne opp. Det finnes en rekke verktøy for å overvåke varepraten.

3. Facebook styrker relasjonen til kunder og interessenter
Gjennom å like en bedrift sin Facebookside, abonnerer brukerne på siste nytt fra bedriften. Disse brukerne er svært viktige! De er positive og engasjerte og ØNSKER oppdateringer fra bedriften. Ta godt vare på disse kundene/interessentene, og gi de innhold som de ønsker å lese. Det tar tid å bygge relasjon og tillit, lag gjerne en strategi for hvordan bedriften skal bygge sitt omdømme.

Hva skal man publisere og når?
Publiser når du har noe å fortelle som kan ha interesse for dine følgere og samtidig støtter bedriftens mål. Pass likevel på å publisere så ofte at man ikke blir glemt, men ikke så ofte at følgeren blir lei.Husk at et bilde sier mer enn 1000 ord, og skaper alltid størst engasjement. By på deg selv og bruk gjerne personlige innslag. La teksten være kort og tydelig og vær nøye med språkbruken.

I de fleste tilfeller vil morgen eller kveld være det beste publiseringstidpunktet.
OBS! Bruk tidsstyring på innlegg for å treffe målgruppen når de er der.

Følg alltid lover og regler
Det finnes noen regler man må ta hensyn til når man poster innlegg på Facebook. For eksempel har konkurranser tydelige regler:  Lik side/bilde/innlegg og kommenter er lov, tag og del er ikke lov. Ha også markedsføringsloven i tankene, den gjelder også her.

Øk rekkevidden
Det finnes flere effektive metoder for å få flere følgere på en Facebookside, skape større engasjement på et innlegg eller generere trafikk bedriftens nettside. Betalte kampanjer er svært effektive i så måte. Bedriften velger selv budsjett, varighet og målgruppe.
  
Målgruppe
Bli kjent med din målgruppe. Det vil gi større gjennomslagskraft og generere mer salg. En kampanje på Facebook kan målrettes mot bl.a. kjønn, alder, geografisk nedslagsfelt og interesser. Man kan også velge om kampanjen skal nå ut til både eksisterende følgere og andre.

Noe å tenke på:
Hva ville du selv likt, delt eller kommentert?

Trenger din bedrift hjelp til å opprette en Facebook side eller kampanje? Vi i ASKO reklame hjelper deg gjerne! Kontakt oss på eller tlf. 55 10 91 60.

ASKO reklame er klare for å hjelpe deg!